Головна » Статті » Національно-патріотичний напрямок |
Рекомендації щодо написання звітів про роботу роїв Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)
Автор: Шураєв О.В., завідувач методичного відділу ККПНЗ «МДЮЦ «Бригантина» ДМР
Відповідно до листа МОН України від 14.11.2018 № 1/9-700 у 2018/2019 навчальному році у рамках Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») запроваджено проведення Всеукраїнського заочного конкурсу звітів про роботу роїв. Як додаток до зазначеного листа були подані «Умови проведення Всеукраїнського заочного конкурсу звітів про роботу роїв Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)» (далі – Умови). Умови містять 6 розділів, з яких особливу увагу необхідно приділити розділам 2, 4 та 5. У розділі 2 Умов зазначено, що до участі у Всеукраїнському заочному конкурсі звітів про роботу роїв Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») (далі – Конкурс) допускаються звіти роїв молодшої та середньої вікової групи закладів загальної середньої, позашкільної освіти, клубів, дитячих об’єднань та громадських організацій. Але листом МОН України «Щодо деяких змін до умов проведення Всеукраїнського заочного конкурсу звітів про роботу роїв Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)» від 10.09.2019 № 1/9-566 до Умов внесені зміни, відповідно до яких, починаючи з квітня 2020 року у Конкурсі беруть участь лише представники молодшої вікової групи (6 – 10 років, козачата, «новаки»), і І – регіональний (заочний) підсумковий етап проводиться у квітні. Крім того, слід зазначити, що відповідно до розділу 3 Умов Конкурс проводиться щорічно і носить безстроковий характер. Відбір звітів роїв на Конкурс проводиться протягом навчального року у два етапи: І етап – регіональний (заочний) підсумковий; ІІ етап – Всеукраїнський (заочний) підсумковий. Отже, виходячи з викладеного, бачимо, що для участі у конкурсі рої молодшої вікової групи (а точніше – їх керівники або виховники) щорічно готують звіт про роботу рою протягом навчального року, починаючи з вересня місяця і у межах термінів, визначених відповідними оргкомітетами Конкурсу. Що ж повинен містити звіт рою і який мати вигляд? Відповідно до розділу 4 Умов Усі матеріали подаються державною мовою. Звіт про роботу рою складається з наступних розділів: - коротка довідка про рій, його девіз, ройова символіка та місце рою у структурі Гри в закладі освіти (курені або районі); - паспорт рою встановленого зразка (додаток 2 до Умов); - зміст, форми та напрями діяльності (суспільні проекти) рою протягом останнього навчального року, якість та ефективність роботи; - взаємодія рою з іншими роями, педагогічним та батьківським колективами, громадськими організаціями, владою тощо. При цьому, говорячи про місце рою у складі куреня, слід чітко розуміти, чи зареєстрований курінь належним чином у Головному штабі Гри. Матеріали подаються у вигляді презентації, яка повинна бути виконана в програмі «Microsoft Office PowerPoint» з описом діяльності рою до 25 слайдів на диску CD-R/RW. Презентація може бути змонтована у вигляді відеоряду. У такому випадку відеоролик повинен бути виконаний у одному з наступних форматів: AVI, WMA, MP4. Бажано, щоб презентація мала звуковий (музичний) супровід. Час перегляду презентації не повинен перевищувати 10 хвилин. Одночасно з презентацією подається текстовий опис. Опис складається з: - титульної сторінки, на якій зазначається повна юридична назва та адреса закладу освіти, дитячого об’єднання, громадської організації, гасло рою, автори та укладачі (прізвище, ім’я, по батькові, посада); - змісту діяльності рою протягом останнього навчального року, якості та ефективності роботи; - переліку поданих матеріалів. Обсяг друкованих матеріалів не повинен перевищувати 25 сторінок друкованого тексту формату А4, набраного гарнітурою Times New Roman, розмір 14, без переносів, інтервал -1,5, поля: по Претенденти на участь у Конкурсі подають в оргкомітет й інші матеріали в додатках (до 10 сторінок): відгуки учнів, вихованців, слухачів, батьків, педагогів, органів управління освітою, наукових установ, громадських організацій тощо; копії відзнак та нагород (подяки, дипломи, грамоти тощо); методичні рекомендації щодо вдосконалення роботи в роях, програму занять «Дня козака» тощо; фотографії, відеоматеріали, а також інформацію про висвітлення роботи рою в соціальних мережах та попередні публікації у ЗМІ. Також розділом 5 Умов встановлені критерії оцінювання матеріалів Конкурсу. При складанні звітів про роботу роїв упорядникам слід звернути увагу на те, що умови відбіркових етапів (турів) Конкурсу на місцевому рівні можуть дещо відрізнятися від загальнодержавних Умов, але не повинні їм суперечити. Отже, після вивчення вимог щодо матеріалів, які подаються на Конкурс, можемо дійти висновку, що основним блоком, який підлягає оцінюванню, є презентація або відеоряд. Саме у презентації (відеоряді) повинні бути максимально розкриті усі аспекти роботи рою протягом року. Виконана презентація повинна відповідати технічним вимогам Умов, бути інформаційно насиченою та логічно побудованою (дотримуватись принципу хронологічної послідовності). У презентації повинні відображатись якість та ефективність діяльності рою протягом останнього навчального року. Умовами враховується і той факт, що створення презентації (відеоряду) має певні обмеження відносно відображення текстово-описової інформації. Саме цим викликана необхідність подання разом з презентацією текстового опису. У текстовому описі, як правило, подається розгорнута описова інформація з тих питань, які у повній мірі, у повному обсязі, не вдалося відобразити у презентації. При цьому слід зазначити, що текстовий опис не повинен бути повною копією (друкованим варіантом) презентації. Мета створення текстового опису – саме розширене та більш детальне інформування з питань, які у повному обсязі, з тих чи інших причин, не вдалося висвітлити у презентації. Технічні вимоги до оформлення текстового опису подані в Умовах. Одночасно з текстовим описом претенденти мають змогу подати до оргкомітету Конкурсу додатки у кількості до 10 сторінок. У додатках подаються матеріали, які не увійшли до презентації та з міркувань доцільності, логічності, обсягу, технічної можливості не були включені до текстового опису. Достатньо повний і зрозумілий перелік матеріалів, які подаються у додатках, викладено у пункті 4.5 розділу 4 Умов. При складанні звіту також необхідно звернути увагу на типові помилки, яких досить часто припускаються автори звітів про роботу роїв. По-перше Конкурс – це конкурс звітів про роботу роїв протягом року. Але багато хто з керівників роїв зводить звіт до звіту про виконану доброчинну справу (єдину подію), і складається таке враження, що робота у рої не ведеться, а участь у доброчинній справі була випадковою або планувалась виключно для відображення у звіті. Зведення звіту про роботу рою до звіту про тільки одну доброчинну справу у контексті Конкурсу не припустиме. Ще одна з помилок була описана вище – це повне копіювання презентації, подання її друкованої копії у якості текстового опису. Наступна помилка – це опис виховної роботи школи під виглядом доброчинної справи рою. Особливо це стає помітним, коли під виглядом доброчинної справи рою подається участь дітей у загальнодержавних акціях, що проводяться в усіх школах України відповідно до певних наказів і листів МОН. У звітах, наприклад, зустрічається таке: «Члени нашого рою організували та провели у грудні поточного року акцію «Годівничка». Під час акції ми…». У даному випадку таке викладання матеріалу неприпустиме, бо «Годівничка» – Всеукраїнська акція і члени рою до її організації і впровадження не мають ніякого відношення. Але слід пам’ятати, що діти дійсно беруть участь у таких акціях. Зокрема і у складі рою. Не брати до уваги старання дітей та ігнорувати їх участь у загальнодержавних акціях – неприпустимо. Для того, щоб матеріал про участь у таких акціях гармонійно вписувався до вмісту звіту, необхідно лише змінити трактування. У розглянутому випадку з «Годівничкою» викладена у звіті інформація повинна звучати приблизно наступним чином: «У грудні цього року члени нашого рою вирішили долучитись до Всеукраїнської акції «Годівничка» і очолити її проведення у класі (клубі, школі тощо). З цією метою на зборах було вирішено що А буде відповідати за інформаційну підтримку акції, Б – за залучення до акції батьків, В – за визначення місць розташування годівничок, Г – за отримання готових годівничок від однокласників…». Ще одним з недоліків оформлення звітів є знеособлювання рою такими фразами як «Ми…», «Наш рій…», «Члени нашого рою…». Звісно, що під час складання звітів без таких фраз не обійтися, але кожен рій налічує певну кількість козачат. Серед них є і більш активні і менш активні діти. Тож у звіті було б доцільним виокремити найбільш ініціативних, найбільш старанних членів рою, назвавши їх імена або прізвища під час опису справ, у яких ці діти проявили себе найяскравіше. Певної помилки припускаються укладачі звітів, називаючи відвідування парків, музеїв, кінотеатрів тощо доброчинними справами. Перегляд кінофільму або вистави звичайно ж можуть бути доброчинною справою, але лише у тому випадку, коли кошти, зібрані за перегляд будуть використані у якості благодійних внесків. В усіх інших випадках такі екскурсії можуть бути визнані виховною, освітньою роботою рою, роботою рою з організації змістовного дозвілля тощо, але не слід називати їх доброчинними справами. Щодо технічних помилок, то найчастіше зустрічається факт перевищення допустимого обсягу роботи, що тягне за собою зниження балів під час оцінювання. До цього ж можуть призвести і інші порушення технічних вимог. Використання ж не визначених Умовами форматів небажане в силу того, що може потягти за собою неможливість перегляду звіту і, відповідно, неможливість його оцінювання. Не рекомендується використовувати шаблони документів «Microsoft Word» при створенні текстового опису. Особливо з метою створення електронного фону текстового документу. Дуже часто такий фон, при відкриванні на комп’ютерах різних типів та з різними версіями програмного забезпечення, наповзає на текст, змінює форматування, приховує частину тексту, що дуже ускладнює оцінювання роботи і псує її зовнішній вигляд. Відносно інформації про висвітлення роботи рою у соціальних мережах та про попередні публікації у ЗМІ слід зауважити, що посилання на інтернет-ресурси доцільно подавати як у електронних документах (наприклад у презентації), так і у текстовому описі, якщо це доречно, або у додатках. При цьому посилання рекомендується робити безпосередньо на матеріал, а не на головну сторінку сайту школи чи інтернет-видання і не на загальну сторінку новин у соцмережах. Неякісно подане посилання унеможливлює перегляд матеріалу і зарахування його наявності під час оцінювання. Тут необхідно звернути увагу, що відповідно до р. 5 Умов висвітлення діяльності рою у соціальних мережах, ЗМІ та на сторінці Facebook «Всеукраїнська військово-патріотична гра «ДЖУРА» може принести рою до 15 оціночних балів. Таку ж суму оціночних балів можна отримати за розміщення матеріалів про роботу рою на сторінці Facebook з хештегом, наприклад, #dzhura_2019 (зазначається рік у якому подається матеріал). Взагалі слід зазначити, що рій – це самостійний структурний підрозділ, і йому бажано мати власну сторінку у соцмережах або власний сайт. Ще одне порушення Умов було виявлене під час оцінювання звітів роїв. І не можливо не звернути увагу на таке грубе порушення як плагіат. Траплялися іноді навіть випадки використання цілих звітів іншого рою, у яких була здійснена лише заміна титульного аркуша. На думку автора плагіат – це академічний злочин, який повинен каратися академічною смертною карою. Такі звіти взагалі не повинні братись до уваги при оцінюванні. І питання не тільки у тому, що «автор» (а як правило це керівник рою) звіту нечесно поступає по відношенню до справжнього автора, а й у тому який приклад він подає власним вихованцям. Створюючи звіт про роботу рою, необхідно пам’ятати про те, що Конкурс проводиться з метою подальшого розвитку форм і методів виховної роботи в роях та закладах освіти, удосконалення методологічних підходів до змісту роботи роїв, реального розвитку соціальної згуртованості суб’єктів освітнього процесу, відпрацювання шляхів підвищення престижу суспільно-корисної праці дітей та молоді, формування їх лідерських якостей, обміну передовим педагогічним досвідом. І взагалі про те, що Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра «Сокіл» («Джура»), в рамках якої проводиться Конкурс, є системною формою національно-патріотичного виховання дітей та молоді, важливим засобом громадянської освіти та формування національно-патріотичної свідомості.
Перелік використаних джерел:
| |
Переглядів: 1400 | |
Всього коментарів: 0 | |